סיכום הפרק

קרדיט צילום: עומר הכהן

 

למה מיקרוספט צריכה קהילה לאנשים עם מוגבלויות?

 

למיקרוסופט יש אסטרטגיה רחבה כחלק מה-DNA של החברה והיא להיות חברה מחבקת ומכילה עבור מגוון אוכלוסיות וספציפית עבור אוכלוסיות שיש להן ייצוג חסר בעולם ההייטק. בהקשר הזה נעשות בחברה הרבה מאוד פעילויות של גיוס , של awareness ו – education וגם הקמה של קהילות. הקהילות האלו קמות במיקרוסופט בכל העולם – כגון קהילות נשים, לה"טב, ערבים, חרדים וגם קהילה של אנשים עם מוגבלויות.

 

 

איך הקהילה הוקמה?

 

לפני שנתיים וחצי החליטו להקים נציגות מקומית לקהילת אנשים עם מוגבלויות ומנהלת משאבי אנוש פנתה אלי עם ההצעה להקים ולהוביל את הקהילה. הסכמתי. אני אמא לשני בנים, דניאל ויונתן, דניאל הוא בן 15 והוא על הספקטרום האוטיסטי. לפני כמה שנים התחלתי לדבר יותר על הנושא, ומהרגע שזה התחיל להיות מדובר התחלתי לכתוב על זה ברשתות החברתיות. בעקבות אחד השירים שכתבתי ופרסמתי ברשת – מנהלת משאבי אנוש הבינה שהנושא הזה קרוב לליבי, פנתה אלי ומשם הכל התחיל.

 

אני מתחילה את הקמת הקהילה בעיקר דרך זה שאני מדברת עליה הרבה, אני מפיצה את הבשורה ומחפשת עובדים נוספים שהנושא קרוב לליבם, שזו תשוקה גם עבורם. ככה נוצר הגרעין של הובלת הקהילה. הגרעין הוא צוות ההיגוי / הצוות המוביל של הקהילה ומעבר אליו יש את הקהילה הרחבה שמכילה את כל האנשים שבוחרים לקחת חלק בפעילויות.

 

 

מהי קהילת אנשים עם מוגבלויות ואיך היא פועלת?

 

כל עובד בחברה שהנושא חשוב לו ורוצה לעשות אימפקט בתחום הזה – מוצא בית בקהילה. הוא כמובן לא חייב להיות אדם עם מוגבלות בעצמו. כל מי שרוצה לקחת חלק מוצא מקום לעורר שיח ולקחת חלק וזו מטרת הקהילה. באופן כללי, התחום של מוגבלויות הוא מאוד רחב וכאן במיקרוסופט אנחנו מתייחסים אליו ככזה. אנחנו מתייחסים בפעילויות של הקהילה גם לאנשים שמתניידים בכיסאות גלגלים, להלומי קרב, לאנשים על הרצף האוטיסטי, ללקויי ראייה, ואפילו אנשים שסובלים מדיכאון זמני או נכות זמנית [למשל, רגל שבורה].

 

כדי לצרף אנשים לקהילה אנחנו עושים מגוון של פעילויות. אחד הדברים המשמעותיים הוא הנגשת ידע. אנחנו מזמינים הרצאות, אנשים שיספרו על ההתמודדות שלהם עם לקות או קושי ובמסגרת ההרצאות פוגשים את האנשים שזה מדבר אליהם. בנוסף, אנחנו גם עושים פניות רחבות יותר, בכל האמצעים שעומדים לרשותינו בארגון. מכיוון ואני מאוד מדברת את הקשיים שלי כאימא לילד עם צרכים מיוחדים אז אנשים ניגשים אלי ומשתפים אותי ובסיום השיחה אני מזמינה להצטרף לקהילה. זה קורה גם אורגנית וגם מתודית.

 

מבחינת השגרה של הקהילה, אנחנו נפגשים אחת לחודש בצוות ההיגוי ובפגישה הזו אנחנו מדברים על תכניות העבודה, על מה שקורה כרגע, במה צריך עזרה וגם מהם הדברים שאנחנו רוצים לתכנן קדימה. במהלך החודש יש את הפעילות השוטפת – אירועים של הרצאות והדרכות, התנדבות של עובדים, מנטורינג ועוד.

 

הנה כמה דוגמאות לתכניות שקמו באמצעות יוזמות של הקהילה:

 

  • תכנית "ברוכים השבים – מסלול המראה להייטק": קיימנו שת"פ עם מפעל הפיס שבמסגרתו הקמנו בוטקאמפ של מס' שבועות. לבוטקאמפ הוזמנו אנשים עם מוגבלויות שלא עובדים במיקרוסופט ורוצים להיכנס לתעשיית ההייטק. עובדי מיקרוסופט גם בנו את תכנית הלימודים של הקורס וגם העבירו את ההדרכות בעצמם. הועברו הרצאות מקצועיות וטכנולוגיות וגם הדרכות בנושאים "רכים" – לינקדאין, נטוורקינג. אחד הדברים המעניינים שקרו זה שחלק מהמדריכים כ"כ התחברו למשתתפים עד כדי כך שהפכו להיות המנטורים שלהם והם מלווים אותם הרבה אחרי שההכשרה הסתיימה.
  • שת"פ עם עמותת "רואים רחוק" – תכנית שהמטרה שלה היא לגייס אנשים על הספקטרום האוטיסטי. העמותה מלווה באיתור מועמדים, בליווי בתהליך הגיוס, בליווי של המנהל המגייס וגם של הצוות לאחר הגיוס. קלטנו מספר עובדים דרך התוכנית הזו.
  • הרצאות ושיתופי ידע – אנחנו מזמינים אנשים שידברו על ההתמודדות שלהם – גם העובדים שלנו וגם אנשים מבחוץ, כדי לייצר מודעות והיכרות.
  • תכנית להורים לילדים עם צרכים מיוחדים – החלטנו לתת דגש ספציפי להורים מתוך הבנה שיש פה צורך שהוא שונה / מיוחד בתור עובד בהייטק שמתמודד עם הקושי הזה בבית. כשהקמתי את תת-הקהילה הזו פרסמתי קול קורא ולא הייתה הרבה היענות. אז החלטתי לצאת לדרך בלתת ערך – להביא תוכן שהוא בעל ערך. יצאנו עם סדנה שנקראת Come as you are שמיועדת להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. האימפקט שלה היה דרמטי! הדבר הכי מרגש שעשיתי בקהילה. סיימנו את המחזור הראשון ועכשיו אנחנו באמצע המחזור השני. הרעיון הוא שבסוף המחזור השני שתי הקבוצות יחברו ויתחברו להיות הגרעין של קהילת ההורים.

 

 

מתי הבנת שהקהילה מצליחה?

 

אחד הרגעים שהבנתי שהקהילה מצליחה ושאנחנו עושים פה משהו נכון היה כשפנתה אלי מנהלת בארגון ושיתפה שהיא בעצמה מתמודדת עם מוגבלות ושאף אחד בארגון לא יודע על זה. הסיבה שהיא בחרה לא לשתף הייתה שהיא לא רצתה לקבל הקלות, שלא יחשבו שהיא הגיעה לאן שהגיעה בגלל המגבלה, שזה לא יגדיר אותה. אבל כשהיא שמעה את הסיפורים שהצגנו היא הבינה את החשיבות שיש לפתיחות וגם למודלינג שהיא עושה. מעבר לכך, בגלל שהסביבה פה היא מכילה היא מרגישה עכשיו יותר בנוח לשתף את הצוות שלה ואז בצורה יותר רחבה את המוגבלות איתה היא מתמודדת.

 

ההצלחות שלנו כקהילה מגיעות מהאימפקט שאנחנו מייצרים – מההכרה וההבנה של אנשים עם מוגבלויות, מאנשים ששיתפו את המנהלים שלהם, מהעוצמה של הפידבקים שמתקבלת מעובדים שהפעילות תרמה להם באופן אישי או נתנה להם תחושת סיפוק. אני מקבלת גם פניות מבני או בנות זוג של עובדים שמספרים איזה שינוי זה עשה בבית – אז שם ההצלחה.

 

הצלחה נוספת היא האימפקט שיש לקהילה עם מעגלים חיצוניים, שלא קשורים למיקרוסופט. לדוגמא – הצעות לשת"פים עם ארגונים אחרים שרוצים להקים קהילות דומות ורוצים להתייעץ מה עבד ומה לא, עמותות שרוצות לעשות שיתופי פעולה ועוד.

 

 

הפיצוח של ה-Win-Win: איך מוודאים שגם הקהילה וגם הארגון מקבלים ערך?

 

ה-Win לקהילה:

בראש ובראשונה הקהילה נותנת בית לאנשים, יוצרת מקום לעובדים בו הם יכולים לעשות אימפקט ולהביא לידי ביטוי נושא שקרוב לליבם וגם להתייעץ על סוגיות רגישות. הבית הזה מייצר סביבה שהיא אמפטית, מכילה ומגוונת. זו סביבה שהרבה יותר נעימה לעובדים ולחברים בקהילה.

 

ה-Win לארגון:

קודם כל, מיקרוסופט מביאה את ההגוונה והכלה כערך, כמשהו בלתי נפרד מה-DNA שלנו.
מעבר לכך, מיקרוסופט היא חברת טכנולוגיה, אנחנו מוכרים מוצרים טכנולוגיים למיליארדי אנשים. 1 מכל 7 אנשים סובל מאיזשהיא מוגבלות. אנחנו רוצים שהטכנולוגיה שלנו תהיה טובה ושמישה עבור כל האנשים בעולם, אז אנחנו צריכים לתת את הדעת ואת הפתרונות גם לאוכלוסיה הזו. כשאנחנו מאפשרים לעובדים שלנו להיות חשופים לאנשים עם מוגבלויות ביום יום ובגיוס – אנחנו בונים מוצרים יותר טובים ומתאימים למגוון רחב של אנשים. יש לזה אימפקט על המוצרים שלנו, על האימפקט שלנו כקהילה וכן אימפקט על יעדי הגיוס שלנו.

 

 

מה האתגרים שהתמודדת איתם?

  1. לשמור על המומנטום – כשאנשים מצטרפים בהתחלה זה לרוב סביב אירוע שיא אז יש הרבה מומנטום אבל קשה לשמר את זה לאורך זמן. הדרך הכי טובה שאנחנו מצאנו להתמודד עם האתגר הזה היא שכל פעם מישהו אחר בצוות ההובלה לוקח חלק בהובלה, כל פעם מישהו אחר מוביל יוזמה או פרויקט חדש וזה קצת מעיר. כמו כדור שכל פעם אחר מישהו מחזיק באוויר.
  2. הנושא של הקהילה הוא נושא רגיש וצריך לנהל אותו בצורה רגישה. להשתמש בטרמינולוגיה נכונה, לתת במה בצורה שהיא מכבדת, לא לדחוף את מי שלא רוצה להידחף. כל הזמן צריך להיות מודעים לזה.

 

טיפים להצלחת הקהילה

 

  • הטיפ הראשון שלי הוא להקים קהילה שכזו מתוך תשובה, מתוך Passion אמיתי. ברגע שזה מחובר לתשוקה, זה המפתח העיקרי להצלחה.
  • שהתחום שבו מקימים את הקהילה יהיה מחובר לאסטרטגיה / ל-DNA הארגוני. זה יכול להיות קשה להוביל קהילה שלא מחוברת לערכים של הארגון. אני חושבת שזכיתי שהנושא שחשוב לי הוא גם זה שחשוב לארגון שבו אני עובדת.
  • לערב ולרתום את ההנהלה, קשה מאוד להניע מהלכים חוצי ארגון אם המנהלים לא רתומים. ההנהלה אצלנו מגיעה לפעילויות, משתתפת והם מעודדים גם את העובדים שלהם להגיע ולהשתתף.