כדי לבנות ולהוביל קהילה חזקה לאורך זמן, חברי הקהילה צריכים לרצות לקחת חלק בעשייה. קוראים לזה מעורבות, והיא ממש מגדירה את מידת ההצלחה של כל קהילה; כשחברי הקהילה מעורבים, אנחנו משיגים את המטרה לשמה הקהילה הוקמה – ולהיפך, כשאין לנו מעורבות בקהילה, הקהילה מפספסת את המטרה שלה ולאט לאט מתמסמסת.

 

מעבודה עם עשרות מובילי קהילות פנים ארגוניות אנחנו יודעים שמעורבות היא אחד האתגרים הכי משמעותיים לפיצוח ואחת הבעיות הכי נפוצות למנהלי\ות קהילות. הרבה מהם מגיעים אלינו עם תחושת בטן שמשהו לא עובד אבל בלי נתונים שאפשר להסתמך עליהם בקבלת החלטות. במיוחד בשביל זה פיתחנו את סרגל המעורבות של Glue, יחד עם סדנה פרקטית במיוחד עם המון כלים וידע שצברנו לאורך השנים.

 

מעורבות היא מעגל קסמים

 

כדי לגרום לאנשים להשתתף ולהיות מעורבים – צריך לתת להם ערך ולתקשר כל הזמן את ה-Win-Win להם ולארגון. ההיגיון פשוט: כשאנשים מעורבים – טוב להם בקהילה, וכשטוב להם בקהילה – הם מעורבים.

 

עם זאת, השגרה עושה את שלה. יש סדרי עדיפויות בעבודה היומיומית וצריך כל הזמן להבין איך להניע את הקהילה קדימה ולהביא ערך משמעותי לחברים בה.

 

ראינו לאורך השנים מובילי קהילות כריזמטיים ומשקיענים שעושים את כל הדברים הנכונים, ועדיין משהו לא עובד. כדי להבין מה תקוע בדיוק ואיפה כדאי לרכז מאמצים – צריך למדוד ולנתח את הפעילות הקיימת ולהבין מה קורה באמת בקהילה.

 

אם לא נמדוד לא נדע: סרגל המעורבות של Glue

 

אנחנו משתמשים בסרגל המעורבות כדי להבין מה קורה בקהילות פעילות, בין אם הן אונליין, פנים מול פנים, או שילוב בין השניים. נשתמש בו בקהילות קיימות – כאלו שפעילות לפחות מספר חודשים – כך שכבר יש לנו איזו שהיא תמונה כלשהי לגביי החברים בקהילה והמעורבות שלהם.

 

לרוב נרצה להשתמש בסרגל כדי לאשש או להפריך תחושות בטן פנימיות לגבי מידת ההצלחה של הקהילה, כדי למצוא פתרון לבעיות מעורבות שכבר זיהינו, וכדי לדעת להתמקד במהלך שממש יעשה הבדל.

 

אחרי שננתח את תמונת המצב של הקהילה לפי הסרגל נוכל ליצור אסטרטגיה מדויקת ולרכז את המאמצים שלנו איפה שהם באמת יקפיצו את המעורבות.

 

איך עובדים עם סרגל המעורבות של Glue?

 

סרגל המעורבות מחלק את חברי הקהילה לקטגוריות שונות על פי מידת המעורבות שלהם. מעורבות יכולה להיות גלויה (השתתפות בפעילות למשל), סמויה (למשל יצירת קשרים חזקים בין חברי קהילה), או מעורבות שמרגישים אותה (אווירה טובה, חברויות, תחושת שייכות וכו'). כשאנחנו מודדים מעורבות לרוב נתמקד במה שאנחנו מסוגלים לראות (מעורבות גלויה).

 

ככה הסרגל נראה. מצד ימין נמצאים חברי קהילה במעורבות נמוכה מאוד, מצד שמאל נמצאים חברי קהילה במעורבות גבוהה מאוד. רוב חברי הקהילה יהיו בדרגות הביניים.

 

המטרה שלנו היא להבין מה המצב הנוכחי של החברים בקהילה, ואז – איך להגביר מעורבות בקהילה משלב לשלב.

 

ממדידה לתוכנית פעולה

 

אחרי שמיפינו את חברי הקהילה בקטגוריות השונות בסרגל על פי פרמטרים שונים, הגיע הזמן לצלול לעומק ולהבין מה אנחנו רואים ולמה. זה מאוד מפתה להסביר את הנתונים ולדבר "בשם הסרגל". בסדנה אנחנו עובדים בצורה שעוזרת לנו לנתח את התוצאות בצורה כמה שיותר אובייקטיבית. כחלק מהתרגילים, אנחנו עונים על שלל שאלות, למשל, איך הפיזור של המעורבות? איפה הרוב? מי קבוצת הכוח? אילו אנשים אנחנו לא מצליחים למפות? וכו'.

 

אחרי שניתחנו, הגיע הזמן לחשוב על הפוקוס שלנו. לא נוכל לעשות את הכל – ומכאן החשיבות במיקוד. תמיד נצטרך לבחור במה שיעשה יותר אימפקט ויחבר את הקהילה למטרה שלה בצורה הכי אפקטיבית. שאלות לחשוב עליהן הן למשל, האם לתת דגש על מי שלא מעורב? או דווקא לחזק את מי שכן? האם צריך לעשות שינוי בתכנים, או דווקא לחזק קשרים? האם צריך לחבר חבר קהילה מסוים למוביל הקהילה יותר, או לחברי הקהילה? וכו' וכו'. אין תשובה אחת או פתרון נכון אחד – הכל תלוי בסוג הקהילה, האנשים בה, והבעיות שזיהינו. וכמובן שלא צריך לעשות הכל לבד.

 

למשל, יכול להיות ששמנו לב שחבר׳ה חדשים פחות מעורבים? אולי זה סימן שצריך להדק את תהליך האונבורדינג. אולי שמנו לב שחלק מהחברים שהיו מאד מעורבים פתאום הפסיקו? שווה לבדוק מה קרה, ולמצוא דרך לפרגן להם על העבודה עד כה. אולי שמנו לב שבתקופת החגים המעורבות ירדה מאוד? במקרה הזה כדאי דווקא להמתין ולא לפעול. מטרת העבודה עם סרגל המעורבות היא ליצור הצלחה לאורך זמן – לא להתעכב על דברים קטנים, זמניים או מקומיים.

 

בדיקה תקופתית של רמת המעורבות של חברי הקהילה היא הדרך להישאר עם היד על הדופק, ולהשוות את השינויים ברמת המעורבות לאורך זמן כדי להבין אם אנחנו בכיוון הנכון.

 

אסטרטגיות להגדלת המעורבות

 

כשמובילי קהילות מגיעים אלינו לסדנה, הם לפעמים חושבים שהם ניסו הכל ו"שום דבר לא עובד". במבט מעמיק, נראה שהם מנסים שתיים-שלוש דרכים להגדיל את המעורבות, ואם הן לא עובדות – הם מרגישים שהם מיצו את כל האפשרויות.

 

האמת היא שיש הרבה דרכים להזיז אנשים משלב אחד בסרגל לשלב הבא. אנחנו משתמשים בארגז המכיל עשרות כלים שצברנו לאורך השנים, ומכיל פעילויות במגוון רמות: פעילויות נקודתיות, פעולות מתמשכות או רוטינות. בסוף הסדנה כל מוביל קהילה יודע לחבר בין תוצאות הניתוח של סרגל המעורבות לבין מטרת הקהילה, ה-DNA הארגוני, הזמן והאנרגיות שלו – וליצור לעצמו תכנית פעולה מדויקת משלל האופציות הקיימות.

 

למדוד, לנהל, ולהסתכל מעבר

 

העבודה עם סרגל המעורבות מאפשרת לנו לנתח מלמעלה את הפעילות בקהילה ולבחור את המיקוד שלנו על פי הבעיות הכי בוערות שעולות לנו. ומכאן, גם לחשוב על פתרונות פרקטיים, ליצור תוכנית פעולה, ולהתחיל לעבוד עליה ממש ביום שלמחרת. ועם זאת, חשוב גם להסתכל מעבר ולהבין את הקונטקסט הרחב יותר של הקהילה שלכם. האם יש אווירה טובה? האם יש תחושת שייכות? האם הקהילה מגיעה למטרות שלה ועושה אימפקט בארגון? סרגל המעורבות הוא הצעד הראשון בהבנה מעמיקה של הקהילה – ויחד איתו יש עוד הרבה כלים ואפשרויות כדי להוביל קהילה מצליחה ומעורבת.

 

ככל שתמדדו את המעורבות יותר ולאורך זמן, כך תדעו אם הפעולות שלכם אפקטיביות, ואם הזמן והאנרגיה מושקעים במקום הנכון. להוביל קהילה זה גם כיף גדול, וחשוב שבתור מנהלי קהילות תקבלו מהקהילה אנרגיה ומוטיבציה באותה מידה שאתם תורמים לה, ושתרגישו ביטחון בהובלה שלה. הגדלת המעורבות של חברי הקהילה תעשה בדיוק את זה.

 

רוצים להקפיץ את המעורבות בקהילה גם בארגון שלכם? נשמח להתארח אצלכם עם סדנת סרגל המעורבות של Glue. פרטים ממש כאן >>

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *