לא מזמן קראתי מחקר מרתק שהתפרסם ב-2024 על איך ארגונים מצליחים לאמץ AI בהצלחה. התוצאות מערערות על הרבה הנחות יסוד שיש לנו על איך ידע טכנולוגי מתפשט בארגונים – ומסבירות למה רוב היוזמות ה-AI נכשלות.

 

מה לא עובד (ולמה כולנו עושים את זה)

 

מיתוס הדיפוזיה הטבעית

 

רבים מאמינים שאם צוות אחד יריץ פיילוט AI מוצלח, הידע "ידלוף" באופן טבעי לצוותים אחרים. המחקר מראה שזה פשוט לא קורה. ידע לא מתפשט בצורה אקראית בשיחות מסדרון. הוא דורש ערוצי הפצה מכוונים ומבניים.

המחקר מזהה את התופעה הזו כ"רשתות סגורות" – קהילות מומחים שמחזיקות את הידע בפנים ולא מעבירות אותו הלאה. הם לא עושים את זה בכוונה כמובן, זה קורה בעיקר כי אין תשתית לשיתוף.

 

כשל ה"מנדט מלמעלה"

 

האמונה השנייה היא שאם ההנהלה תכריז על מדיניות AI או תזמין "רולאאוט" רחב של הטכנולוגיה, הארגון יתקדם. המחקר מראה שהחלטות מלמעלה לא מבטיחות הפנמה או עשייה. הרבה פעמים זה נשאר ברמת המצגת.

למה? כי בין ההודעה ההנהלתית לבין היישום בשדה יש פער עצום של הבנה, מיומנויות וסיבות עסקיות קונקרטיות. עובד בשטח לא יודע איך להפוך את ה-ChatGPT הגנרי לכלי שיעזור לו בעבודתו היומיומית.

 

מה כן עובד: כוח הקרבה הקוגניטיבית

 

המחקר מזהה מנגנון חזק אחד שכן מבטיח הפצת ידע: Peers בקרבה קוגניטיבית.

הכוונה לחיבורים אמיתיים בין Peers עם שפה מקצועית משותפת (טרמינולוגיה, מתודולוגיות, כלים), רקע טכנולוגי דומה, אמון והזדמנות לשיתוף בידע מעשי. שם הידע זורם, הופך לפרקטיקה ומשם גם יכול להתפשט הלאה.

 

כשאנשים עם קרבה קוגניטיבית גבוהה מתחברים, קורה משהו מיוחד: הידע לא רק מועבר אלא מותאם וזוכה להקשר ספציפי (גם כאן ה-Context הוא המלך). במקום הוראות גנריות על "איך להשתמש ב-AI", העובד מקבל עצות מעשיות על "איך להשתמש ב-AI כדי לפתור את הבעיה שיש לך בדיוק".

 

גילדות מקצועיות הן ה-API האנושי הטוב ביותר

 

כאן נכנס הקשר לגילדות – קהילות מקצועיות פנימיות בארגון שמאגדות אנשים סביב מומחיות טכנית או תחום מקצועי. גילדות הן המבנה הארגוני שיוצר באופן טבעי את הקרבה הקוגניטיבית הנדרשת.

 

כשחבר גילדה לומד איך להשתמש ב-AI בהקשר של הפרויקט שלו, הוא מביא את הידע הזה לגילדה. חברים אחרים מתרגמים את הידע הזה לצרכים שלהם, מעשירים אותו, ומחזירים לקהילה תובנות נוספות.

זו לא העברת מידע חד-כיוונית אלא רשת למידה מתפתחת שיוצרת knowledge base עשיר ורלוונטי לכל המשתתפים.

 

אז אמנם המחקר עצמו לא היה על גילדות או על קהילות מקצועיות, אבל התוצאות שלו מהדהדות את מה שאני רואה בשטח: אם אתם באמת רוצים שהידע על AI לא ייתקע במצגת או בפיילוט צדדי, תנו לגילדות שלכם לעבוד – הן ה־API האנושי הכי טוב שיש לארגון.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *