הגילדות ב-Rakuten Viber
פרק מס' 21
Peleg Bahar, Sr. Director, R&D at Rakuten Viber
פלג בכר, Sr Director of R&D ב-Rakuten Viber, הקים את מערך הגילדות בחברה לפני שלוש וחצי שנים. בפרק הוא משתף איך הגילדות תומכות בתהליך הגדילה של הארגון, עבור מוצר עם יוזרים במעל ל-190 מדינות, והפיכת המוצר ממסנג'ר פשוט לסופר-אפ גלובלי.
פלג מספר על המעבר למודל אג'ילי, הקמת 9 גילדות גלובליות, ואיך הוא משכנע את ההנהלה להשקיע במשהו שלא מראה תוצאות מיידיות. הוא גם חושף את מאחורי הקלעים של הניהול הגלובלי – האתגרים התרבותיים, מערכת ה-Guild Council, ועל איך הם מצליחים לרתום אנשים למשימות גילדה מרצון אישי.
נדבר גם על יוזמות כמו ה-iOS Bootcamp שמקצר תהליכי אונבורדינג, תפקיד הגילדות בעידן ה-AI, ועל איך בוחרים את ה-Guild Masters הנכונים להובלה.
הכירו את הגילדות של וויבר >
סיכום הפרק
למה Viber צריכה גילדות?
כשפלג הצטרף לוויבר לפני שלוש וחצי שנים, החברה עברה למודל Business Units חדש. הוא זיהה שיש פיזור גדול של דומיינים דומים – מפתחי אנדרואיד, Backend וכו' – שפזורים בין צוותים רבים ללא coordination מספק.
המעבר למודל אג'יילי החריף את הבעיה: במקום צוות אנדרואיד אחד גדול, פתאום היו 2-3 אנשי אנדרואיד בכל צוות שכל אחד עשה מה שהוא רצה. היה ברור שצריך איכשהו לאחד אותם.
איך הגילדות הוקמו?
פלג הביא את הרעיון מניסיון אישי בחברה קודמת בה עבד, והשראה מוויקס וספוטיפיי. הוא יצר מסמך ראשוני, אסף את האנשים החזקים בכל דומיין ובעצם "רשם" אותם להיות Guild Masters עתידיים.
התהליך כלל:
1. הצגת הרעיון גם כלפי מעלה (להנהלה) וגם כלפי מטה (לצוותים)
2. כל Guild Master יצא לבנות את האג'נדה והצרכים הספציפיים של הגילדה שלו
3. יצירת Guild Council עם ראשי צוותים ומובילים
4. מתן אוטונומיה לכל Guild Master לפתח את הגילדה לפי הצרכים
בתחילה היו 9 גילדות, באיזשהו שלב ירדו ל-8 ועלו חזרה ל-9. הגילדות נבחרו לפי פיזור הצוותים והמקומות שבהם היה צורך ב-alignment.
אספתי את כל האנשים הכי חזקים בעיניי בכל הדומיינים שאני מייעד אותם להיות Guild Masters הספציפיים ובעצם ישבנו והתחלנו לדבר על זה
מה מבנה הפעילות של הגילדות?
- Guild Council: 3-4 מובילים (Guild Master + ראשי צוותים) שנפגשים שבועית/דו-שבועית
- Guild Days: אירועים חודשיים עם הצגות טכנולוגיות או use cases
- קלנדר משותף: כל גילדה מפרסמת אירועים עם הזמנות cross-guild
- דיילי לא פורמלי: התחיל כ-ceremony, הפך לחברתי
מה ה-WIN WIN של הגילדות?
- לארגון – Alignment וסטנדרטיזציה בין צוותים מפוזרים, שיתוף ידע ומניעת "המצאה מחדש", יעילות תהליכי גיוס והטמעה.
- לעובדים – התפתחות מקצועי, שבירת שגרה, הזדמנות להשפיע מעבר לתפקיד הישיר ורשת מקצועית רחבה יותר.
באילו אתגרים נתקלת?
- שכנוע ההנהלה: להקדיש זמן ומשאבים לדבר שלא נותן תוצאות מיידיות
- החלפת Guild Masters: אירוע גדול שיכול לגרום לדעיכה של הגילדה
- איזון בין delivery לגילדה: "לפעמים היומיום מנצח וה-Delivery מנצח"
- רתימת אנשים: איך להפוך אנשים מצרכנים פסיביים למשתתפים אקטיביים
- אתגרים תרבותיים: הבדלים בתרבות השיתוף בין מדינות שונות
טיפים להצלחה בהקמת גילדות
- סבלנות: לתת לאנשים לעבד את הרעיון ולהבין את המשמעות
- צעדים קטנים וניצחונות: להראות value בהדרגה ולהוכיח שזה עובד
- להתחיל בסקייל קטן: אפילו במקומות מסוימים, להראות שזה עובד ומשם לגדול
- לא לפחד מההשקעה: זה לוקח Capacity אבל האימפקט גבוה מאוד
מה שעבד לי זה להיות סבלני ולא לדחוף את זה בגרון, אלא לתת להם לעבד את זה, לתת להם להבין את המשמעות, להתקדם בצעדים קטנים ולהראות ניצחונות. כי בסוף כשמשהו עובד הוא עובד וכולם מרוצים ממנו