סיכום הפרק

למה מיקרוסופט צריכה את קהילת הסטארטרז?

 

הקהילה עוזרת לעובדים חדשים להרגיש בבית במיקרוסופט. זה מקום בטוח בו אפשר לשאול שאלות ולשתף. למרות שיש גם את ה-hr וגם מחלקת חווית עובד\ת, יש משהו שהוא יותר בגובה העיניים, בלתי אמצעי ונגיש בלשאול חברים בקהילה, שיכול להיות שהצטרפו לפני שבוע ונתקלו בדיוק באותו עניין ויכולים לעזור במהירות כי יש להם את הפרספקטיבה של עובדֿ חדש. מובילי הקהילה הם לא היחידים שיוצרים תוכן, זה בידיים של חברי הקהילה ליצור את התכנים שחשובים להם ומשם החשיבות שלה.

 

איך הקהילה הוקמה?

 

עברנו דרך ארוכה עד להקמת הקהילה. אנחנו כבר שנתיים וחצי במציאות חדשה לגמרי מאז שהקורונה פרצה. היה מאתגר להתרגל לעבודה מהבית. בתקופה הזאת חטיבת המחקר והפיתוח במיקרוסופט גדלה ב55% (!), וקלטנו המון עובדים מרחוק. העובדים האלו לא הגיעו למשרד ביום הראשון לפגוש את המנהלת שלהם ואת הצוות, והרגשנו שהם מפספסים משהו מהחוויה של התחלה מרגשת במקום חדש. חסרה לעובדים איזו יד מלווה בדרך. למרות שיש לנו אונברדינג עם המנהלֿֿ\ת הישיר וגם תמיכה של באדי, הרבה פעמים עובדים עדיין מרגישים לבד, במיוחד כשכולם עובדים מהבית בנפרד. בתחילת הקורונה כשהייתי מתקשר לשאול מה שלומם ואם הם צריכים משהו, עדיין שמתי לב שחסרות להם שיחות קפה אקראיות במסדרונות, ושלא קל להעניק להם מרחוק את התחושה שלכולנו אכפת שהם ישתלבו. משם עלה הרעיון להקים קהילה ובעצם לעזור לעובדים חדשים להיקלט גם ברמה הטכנית וגם כמובן ברמה החברתית, ולוודא שהם מרגישים מחוברים ושמיקרוסופט שם בשבילם.

 

היה לנו חזון ברור בהקמת הקהילה, ששאלתי מהחזון הכללי של מיקרוסופט (לחזק את האדם, הארגון וכדור הארץ כדי שיוכלו להשיג ולהגיע כמה שיותר רחוק). לקהילה, החזון היה לחזק כל עובד חדש וכל צוות כדי שיוכלו להפיק מעצמם כמה שיותר. וכמובן שגם זה מביא את הארגון שלנו לעתיד בצורה הכי טובה שיש.

 

כשהקמנו את הקהילה הגדרנו את אוכלוסיית היעד שלה בתור כל עובד או עובדת שנקלטים בארגון, עד לשנה בחברה. התכנים מאד מותאמים לעובדים בשלב הזה של הקריירה שלהם במיקרוסופט. למרות שכולם עדיין מוזמנים להישאר ואנחנו לא מוציאים אף אחד. מה שכן, עובדים לפעמים יוצאים מהקהילה ביוזמתם אחרי תקופה של כשנה. כרגע אנחנו עובדים על מודל בו אחרי שנה, אנחנו מזמינים עובדים להכשרת ה״באדי״ שלנו (buddy, ליווי עובדים חדשים), כדי שהם יעזרו לקלוט עובדים חדשים בעצמם. סוג של סגירת מעגל בה כולם מרוויחים.

 

יצאתי מאיזור הנוחות שלי ופניתי למחלקות שונות ובדקתי מה הם רואים שחסר לעובדים חדשים. הקמת הקהילה יצרה לי נטוורק גדול בארגון

 

מה היא קהילת הסטארטרז ואיך היא פועלת?

 

כשעובד או עובדת חדשה מגיעים למיקרוסופט, הם פוגשים את הצוות שלנו לכוס קפה ביום הראשון לדבר על כל מה שחשוב להם בשביל להיקלט לחברה, ואחת הנקודות זאת הזמנה לקהילה. הקהילה מתנהלת דרך ערוץ ה-teams שלנו עם תת ערוצים בה יש הקלטות של מפגשים עם תכנים רלוונטיים, ויש לנו גם רשימת תפוצה במייל דרכה אנחנו שולחים הזמנות לסשנים חודשיים שהם אקסקלוסיביים לקהילה ובהם המון תכנים שאנחנו מציעים לעובדים חדשים. למשל, אנחנו מזמינים יועצים שמסבירים להם איך להקים את העמדה שלהם במשרד ובבית כדי לעודד ישיבה ועבודה בצורה ארגונומית שלא תיצור עומס פיזי מיותר, או למשל סשנים עם מנהלים בכירים בארגון שמדברים על ניהול קריירה. בשוטף יש המון המון ״טראפיק״ והמון חילופי מידע ושאלות, החל משאלות אדמיניסטרטיביות של איך נרשמים להטבה כלשהי ועד לשיתופי פעולה עם מחלקת גיוס בנושאי חבר מביא חבר. וכמובן שיש המון אינטראקציה וחיבורים בין אישיים. נגיד עובד חדש מהרצליה הגיע אלינו למשרדים בחברה וישבנו לאכול צהריים יחד כי הוא הרגיש שהוא מכיר מישהו במשרדים בחיפה ולא צריך לאכול לבד. הקהילה נותנת מענה חברתי ומקצועי בכל הרמות.

 

אחד מהפרויקטים הכי גדולים שעשינו הוא אירוע דגל שהרמנו לעובדים חדשים ב2021. מטרת האירוע הייתה נטוורקינג וחיבור לארגון, והוא כלל הרצאות מקצועיות, פאנל מקצועי, והמון כיף. גם המנכ"לית הגיעה והיה מדהים לראות את הביחד הזה.

 

חשוב לציין שהקהילה פתוחה לעובדים חדשים בכל שלבי הקריירה שלהם, החל מסטודנטים ועובדים ועובדות שסיימו את התואר ועד לעובדים עם קריירה מרשימה מאחוריהם שהצטרפו למיקרוסופט אחרי שנים במקומות אחרים. יש המון גיוון בקהילה וזה היתרון הענק שלה. אנשים מגלים שבסופו של דבר לכולם יש שאלות דומות וזה מאד עוזר לדעת שהם לא לבד, ומצד שני יש המון מידע מגוון בקהילה שמעשיר את כולם".

 

מתי הבנת שהקהילה מצליחה?

 

בדרך כלל אני מגיע לעבודה וקודם כל מזמין קפה. בזמן שחיכיתי לקפה שלי, שמעתי כמה עובדים מדברים ביניהם. אחד אמר שהוא ממש תקוע עם איזשהו נושא מסויים, והשני אמר לו "מה הבעיה? תכתוב בסטארטרז, ישר יענו לך שם". למרות שהקהילה הייתה ממש בשלבים התחלתיים הבנתי שכבר יש דיבור, אנשים מכירים את הקהילה ומשתמשים בה והיא הפכה להיות שם דבר. זה חימם לי את הלב.

 

ברמה המקצועית אני רואה את התוצאות בשטח. עובדים נכנסים לעניינים הרבה יותר מהר, כיף להם יותר. הם מרגישים בבית יותר מהר, וזה משפיע על הכל: איך נראית התרומה המקצועית של העובד\ת החדש\ה הזה, איך הם נכנסים לצוותים, איך הם מתפתחי בפן האישי והמקצועי.

 

אנחנו גם מודדים את העבודה בקהילה שלנו כל הזמן ורואים תוצאות. גם מבחינה כמותית, למשל, מודדים גודל השיח בקהילה והגיוון בשיח (שלא רק אותם אנשים מעורבים), וגם מבחינה איכותנית, למשל אנחנו כל הזמן בודקים עם העובדים מה הקהילה נותנת להם ואיפה ואיך אפשר לשפר.

 

עובד מהסייט של הרצליה שעבר בסביבה הסתכל עליי ואמר לי, "היי אתה אלי, אתה הרוקסטאר של העובדים החדשים!" זה פשוט מראה את הווייב ואת התחושה בקהילה. כל כך כיף בה

 

הפיצוח של ה-win-win: איך מוודאים שגם הקהילה וגם הארגון מקבלים ערך?

 

ה-Win לקהילה: חברי הקהילה מרגישים בבית בארגון מהר יותר. הם מתחברים אחד לשני, מקבלים מענה לשאלות שיש להם, ומרגישים שייכים ושרואים אותם, גם מרחוק בתקופה המאתגרת של הקורונה.

 

ה-Win לארגון: אונבורדינג מוצלח לעובדים חדשים זה אלמנט קריטי לשימור עובדים וגם לפיתוח שלהם. עובדים חדשים שמרגישים בבית ידלוורו מהר יותר ויטמעו בחיים המקצועיים שלהם יותר בקלות.

 

ספר על אתגר שהתמודדת איתו

 

אנחנו כל הזמן קולטים עובדים לארגון ולמעשה כל הזמן קולטים עובדים ועובדות לקהילה. זה עלול להציף וליצור חזרתיות, ולכן יש לנו מנגנונים שהכנו בשביל לעשות אונבורדינג טוב לקהילה עצמה. הצוות שלנו מעביר לעובדים את כל מה שצריך לדעת, חולק איתם הדרכות, ויש לנו גם אתר פנימי עם כל המידע הזה מונגש בקלות. זה מאד עוזר למנוע חזרתיות בשאלות בקהילה. ובקהילה עצמה, יש לנו מאגר מידע שבו אפשר לחפש את כל העשייה של הקהילה מהיום הראשון, כשכמובן מה שהכי חשוב זה הסשנים שעשינו.

 

טיפים להצלחת הקהילה

 

  • בחירת פלטפורמה לקהילה "מתמשכת" שכל הזמן נכנסים אליה אנשים היא קריטית. הכלי הזה צריך להיות גם כלי תקשורת וגם איזשהו מאגר מידע שיעזור לאנשים להבין על איזה נושאים כבר יש תשובות ועל מה דיברנו כבר. חשבנו על זה הרבה זמן עד שהגענו למודל שעובד לנו. טימז היא פלטפורמה ממש נוחה לשימוש, עשינו הרבה ישיבות עם המומחים אצלינו שעובדים על ועם טימז כדי להבין את הכלי הזה על בוריו ואיך להשתמש בו לקהילה.
  • יש עובדים חדשים ועובדים לא חדשים שעוזרים מאד להניע את הקהילה. כשרק הקמנו את הקהילה ביקשנו מעובדים וותיקים להיות "שתולים" ולעזור לנו להתניע, ופתאום גם ראינו כמה שזה מחבר גם אותם לארגון וכמה זה עזר להם בעבודה. הם חוזרים לצוות הוותיק שלהם ומספרים להם דברים שפתאום הם גילו אחרי כמה שנים.
  • הקהילה שלנו אקסקלוסיבית וממש נחשקת בארגון, וזה יוצר רצון להצטרף אליה.
  • התמיכה של ההנהלה הייתה מדהימה. תקציבים, סשנים שמנהלים בכירים העבירו אותם, זמינות, ופשוט רצון להיות חלק מהדבר הזה. זה הטיפ העיקרי שלי – צריך תמיכה להקים קהילה. לא להתייאש אם לא מצליחים בהתחלה.