לפני כשנה (2017) הייתי במפגש עם עו"ד יורם ליכטנשטיין לגביי היבטים משפטיים במדיה החברתית.

מעבר לזה שדיברו שם לא מעט על חוק הספאם ודברים שלא רלוונטיים לקהילות – הוא נגע גם בדברים מאוד מהותיים שקשורים לתקנון הקבוצה, האחריות לתוכן שבקהילה וכל מה שקשור ללשון הרע.

החלטתי להביא לכאן את הסיכום של הדברים לטובת מי מכם שמוביל קהילות או תוהה לעצמו מה זה אומר.

 

מקווה שיהיה מועיל ומבהירה – הכתוב אינו מחליף ייעוץ משפטי! מדובר אך ורק בסיכום הדברים מאותו המפגש ובוודאי שקיימים עוד הרבה דברים שלא דיברנו עליהם / שלא הצלחתי להביא לסיכום.

 

 

 

יאללה, בואו נצלול:

 

1. כשדיברנו על תקנון הקבוצה, יורם אמר שמדובר בחוזה מחייב לכל דבר. אחד הדברים הבעיתיים עם תקנון שנמצא רק באודות של הקבוצה הוא שאנשים לא מחויבים לעבור דרכו ואז הם גם לא מחויבים לכתוב/לעבוד לפיו. הוא הציע כפתרון להזכיר מידי פעם את חוקי הקבוצה בהודעה נעוצה או למצוא מנגנון שכל חברי הקבוצה עוברים דרכו ומאשרים את קריאת החוקים.

 

2. כדאי להוסיף סעיף בתקנון שמסיר ממנהלי הקבוצה אחריות לתכנים שעולים בה.

 

3. צריך להבהיר בתקנון מה הוא מנגנון הסרת משתתפים בקבוצה: לתאר באילו מקרים מוציאים משתתפים, מה הנהלים לגביי חזרה אליה וכדומה.

 

4. שימוש בתכנים בקבוצה – בדרך כלל מי שמנהל קבוצה, רשאי (לפי חוקי פייסבוק) להשתמש בתכנים שמועלים בה ולעשות בהם ככל העולה על רוחו. אני לא חושבת שזה משהו שכדאי לעשות בלי אישור חברי הקהילה אבל בכל זאת – כדאי לדעת.

 

5. במקרה של לשון הרע בתוך הקבוצה – על מנהל הקהילה להראות מחויבות לטיפול בעניין. זאת אומרת – לכתוב בפרטי, להסיר, לסגור תגובות, להנחות לשינוי הטקסט או כל דבר אחר שמראה על זה שהוא מודע לבעייתיות של המודעה ופועל לשנות אותה. במקרה כזה, גם אם אותו הגורם יחליט לתבוע את מנהל הקבוצה – הכל יהיה בסדר. כמובן, כל עוד יש תיעוד :)

 

6. זכויות יוצרים – מסתבר שכל תמונה/גיפ/צילום מסך שעולה לקבוצה ומוגן בזכויות יוצרים, גם הוא באחריות מנהלי הקבוצה. במיוחד כשמדובר בכמויות גדולות. לצורך העניין – זכויות יוצרים חלות אפילו על סרטון יוטיוב שפרסם משתמש לא רשמי… לכן מומלץ להבהיר בתקנון שעל המשתמש לוודא זכויות יוצרים של התוכן המפורסם.

 

 

הפחדתי אתכם?

מקווה שלא באמת אבל אם כן, אתם יכולים להיות רגועים –

כשמגיע רגע האמת (בתקווה שלא יגיע לעולם) כל מקרה נבחן לגופו ומה שחשוב באמת זה לזכור שיש לנו אחריות כמובילי קהילות על התוכן שעולה בהן ועל ההשלכות שעלולות לחול מעצם קיומו.

ובכל זאת, והכי חשוב… כל אלו נקודות כלליות שאינן מחליפות ייעוץ משפטי פרטני, או קביעה לגביי חוקיות מקרים דומים לאלו או אחרים.

 

בקיצור, אם יש ספק, אין ספק:)

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *